Disparities in Regional Incomes and Spending: Spatial economic interdependence in Iraq. By Ali Merza

Latest Publications, The Iraqi National Economy

Ali_Merza-Portrait

  1. Introduction[1]

Present-day division of Iraq into, more or less, three seemingly separate parts (Kurdistan plus Kirkuk, Baghdad-to-Basra, and the ‘Upper Middle’; Nenawa, Salahuldin, Diala, and Anbar) hides long-enduring economic/financial interdependence. The financial interdependence shows in the fact that oil-producing governorates have been increasingly ‘financing’ (through the central budget) the deficit between spending and locally generated income of all other governorates. Accordingly, regional spending (consumption and investment) is hardly related to locally generated income. Furthermore, observed regional distribution of per capita consumption, a major component of spending, is quite unequal. In particular, Kurdistan enjoys the highest level; well above the national average. At the other end, most southern (including oil producing) and some Upper Middle governorates are below the average

[1] A corrected version; originally published in Jawad, S, Al-Shimmary, K, eds. (2016) Tuesday Talks [Ahadeeth Al-Thulatha], Al-Thakira for Publishing and Distribution.

To continue reading please download the wohle document as PDF. Click on the following link

Merza_Iraq_Regional_Disparities_ Incomes_ Spending_2016

 


About Dr. Ali Merza

د علي مرزا، خبير اقتصادي، اكتسب خبرة واسعة في قضايا إعادة الهيكلة والإصلاح الاقتصادي والتخطيط واقتصاد النفط في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. وله اهتمام خاص بالأوضاع الاقتصادية والاجتماعية، والبنى المؤسسية والسياسات التنموية، في العراق والدول العربية الأخرى المنتجة للنفط. ولقد نشر بحوثًا ومقالات وقدّم أوراقًا، حول العراق وحول هذه المنطقة، في مجلّات علمية وعامة وفي مؤتمرات مهنية، بالعربية والإنكليزية. وخلال الفترة من 2010 إلى بداية 2015، نشر بكثافة في موقع “شبكة الاقتصاديين العراقيين” الإلكتروني بحوثًا مهنية، بالعربية والإنكليزية، عن الاقتصاد العراقي، وشارك مشاركة موسعة في النقاشات المتعلقة بمختلف القضايا التي تخصّ الإدارة الاقتصادية والنفطية العراقية، في منتدى الشبكة. كما نشر منذ ذلك الحين عدة دراسات في مواقع أخرى وكذلك في الأعداد السنوية لكتاب “حديث الثلاثاء”. ولقد عَمِل سابقًا في وزارة النفط والتخطيط العراقية، وكبير مستشارين في قسم الشؤون الاقتصادية والاجتماعية في الأمم المتحدة. وهو حاصل على شهادة الدكتوراه في الاقتصاد من جامعة بيرمنغهام البريطانية.